Ljusterapi

Jag känner mig inte på något sätt deprimerad över att hösten är här, tvärt om, jag tycker hösten är en av dom bästa årstiderna.
Dock tror jag att jag har drabbats av vintertrötthet, vilket inte alls är något ovanligt i Sverige denna årstid, då så många som 25% av befolkningen drabbas av åtminstonde ett syntom.
Många människor upplever att de äter och sover mer under vintern - de upplever oförklarliga humörsvängningar och har svårt att koncentrera sig eller komma ur sängen på morgonen.
En del utvecklar också en överdriven aptit på socker och andra kolhydrater såsom choklad, glass och pasta. Detta kan lätt leda till viktökning varje vinter.
Själv känner jag igen mig i många av dessa symptom.
Jag har funderat över detta några dagar då jag känt mig otroligt trött på sista tiden.
Detta trotts;
- Att jag inte börjar förens 08.00 på mornarna, vilket innebär att jag kan sova till 06.00-06.30.
- Att jag jobbar bara till 16.00, vilket innebär att jag är hemma redan vid 17.00 då det fortfarande är ljust ute och har många timmar hemma på kvällarna.
- Att jag går och lägger mig i tid och sover så många timmar per natt som jag faktiskt behöver.

Jag vet att ljuset påverkar oss, men med tanke på att mina dagliga rutiner är som dom är just nu, borde jag vara ganska pigg om kvällarna, men icke.
Igår vid 20.00 kände det som att klockan var mitt i natten och jag hade gärna gått och laggt mig då.
Ganska facinerande ändå, på något sätt tycker man att kroppen bode vara van vid mörker med tanke på att vi bor där vi bor, hur gjorde man förr när inte elektricitet fanns och lyste upp våra värld? Då måste man, om möjligt, vart ännu tröttare.

Idag finns det i alla fall hjälp för detta, som sägs ska vara effektiv.
Själv funderar jag på att köpa en Wake Up Light, verkar jättebra, och snygg är den också. Finns även ett ljuscafé i Sthlm som heter Iglo, som har ljusterapi. Fika och på ljusterapi = förena nytta med nöje!
Och den bästa terapin för mig i höst blir våran resa. Det ska bli otroligt skönt att komma till solen & värmen, bara 25 dagar kvar. 

Här kan du läsa mer om hur ljuset påverkar oss:
http://www.nordiclightcare.com/ljusterapi/ljusets-paverkan.asp

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0